Main

Satyananda Yoga gyakorlatok

Ászanák (testtartások)

 

ÁszanaAz ászanákat a bölcs Patanjali a Jóga Szútra c. művében határozza meg: „testtartás, amely kényelmes és szilárd”. A rádzsa jógik abban a korban az ászanákat azért gyakorolták, hogy kifejlesszék az egy helyzetben, hosszú ideig való ülés képességét, amely a meditációhoz szükséges. A hatha jógik azonban úgy találták, hogy az ászanák kinyitják az energia csatornákat és a pszichikus központokat. Eszközeivé váltak a magasabb tudatosság elérésének, lehetővé téve a test, lélegzet, elme és a finomabb tudatállapotok felfedezését. Ma az ászanákat olyan technikaként ismerik, amelyek a fizikai testet bizonyos pozíciókba helyezik, finomítják a tudatosságot, a relaxációt, a koncentrációt és a meditációt. Ennek a folyamatnak egy fontos része a jó fizikai egészség kifejlesztése az energia csatornák, belső szervek nyújtása, masszírozása és serkentése által. Tudományos kutatások bizonyították, hogy az ászanák gátolják a betegségek kialakulását, hozzájárulnak az egészséges állapothoz, és gyógyító képességük van, ezért sok szakember használja pszicho-szomatikus betegségek és a stressz kezelésében. Az ászanák a testen és elmén egyaránt dolgoznak. Ezek nem egymástól elkülönült létezők. A test az elme anyagi formája, az elme a test finomabb megjelenési formája. Az ászanák gyakorlása integrálja és harmonizálja a kettőt. Sok információ megtalálható az ászanákról, de az Ászana, Pránajáma, Mudrá, Bandha c. könyv alaposan, mindenre kiterjedően körbejárja a témát (APMB, www.nagyjogakönyv.hu – magyarul is megjelent, kapható, megrendelhető a honlapról).

 


Pránájáma (légző gyakorlatok)

PránájámaA pránájámát általánosságban úgy definiálják, hogy „légzésszabályozás”. Bár ez az értelmezés helyesnek tűnhet a gyakorlatokat illetően, de nem fejezi ki a szó teljes jelentését. A prána azt jelenti „élet energia” vagy „életerő”, az ájáma „kiterjesztés”, vagyis a pránájáma az életerő kiterjesztése. Ez az élet energia a felelős minden tapasztalásért az életben, beleértve a fizikait és spirituálisat is. A pránájámák harmonizálják a pránikus testet, amely idegi csatornák hálózata, és amelyek az életerőt eljuttatják minden egyes sejthez, szervhez, megtelítve azokat élettel és dinamizmussal. A pránajámák a csakrák (pszichikus központok) felébresztésének előkészítő gyakorlatai is, és segítenek a krijá és kundaliní jóga tökéletesítésében. A múltban a pránájámákat úgy tanították, hogy kiválasztottak pár gyakorlatot, mint a magasabb jóga gyakorlás részét, de idővel Swami Satyananda Saraswati újra bevezette a pránájáma tárgyát, mint a napi jóga szádhana (spirituális gyakorlatsor) részét. A sorrend, amely szerint ma a pránájámákat tanítják sok jóga iskolában, a Bihar School of Yoga (Bihári Jóga Iskola) által kifejlesztett sorozat. A témával leginkább foglalkozó könyv a Prana, Pranayama, Prana Vidya (csak angolul kapható).

 

Meditáció

MeditációSok koncentrációs és meditációs technikát a Satyananda Yoga™ ősi iratokból fejlesztett ki. A pratjáhára gyakorlata (az elme lecsendesítése), a dháraná (koncentráció), a dhjána (meditáció) és a lája jóga technikák az Upanisádokból, a Tantrákból származnak, de más hagyományokat is osztályoznak, tanítanak és nyilvánosságra hoztak e rendszerben. Minden technikának különböző gyakorlási szintjei és szakaszai vannak. Íme három gyakori Satyananda Yoga™ meditációs technika rövid leírása: Az antar mounta gyakorlata a tudatos elme működésével foglalkozik. Az antar mouna a gondolatok és a mentális aktivitás tudatossága. A technika a gondolkodási folyamattal foglalkozik, beleértve gondolatok megfigyelését, létrehozását, megváltoztatását és végül a gondolatok irányításának képességét. Az adzsapa dzsapa a mantrázás gyakorlata, légzés tudatossággal a pszichikus csatornákban. A mantra lehet egy személyes mantra, amit a guru adott vagy az univerzális légzés mantra a Szó Ham, ezeknek a spontán ismétlése az adzsapa dzsapa lényege. A trátaka egy pont nézése, ami általában egy gyertyaláng, amely relaxációt és az elme koncentrációját hozza létre. A gyakorlatok részletei és más információk a Meditations from the Tantras és a Dharan Darshan könyvekben (csak angolul kapható) találhatók.


Satyananda Yoga Nidra ™

 

YoganidraA gyakorlatot Swami Satyananda szerkesztette hagyományos tantrikus gyakorlatokból, és jelentős hatással van a jóga világára.
A Satyananda jóga nidra egy pratjáhára módszer, amelyben az elme nyugtalansága le van kötve, és ez teszi lehetővé az elme számára, hogy egy relaxált állapotba kerüljön. Ennek a gyakorlatnak mélyreható átalakító hatása van gyakorlókra. Az emberek úgy hiszik, hogy pihennek, relaxálnak, amikor belerogynak egy fotelba egy csésze kávéval vagy teával, egy itallal vagy egy cigarettával, és újságot olvasnak vagy bekapcsolják a televíziót. De ez valójában csak az érzékek elterelése. Az alvásról szóló XX. századi kutatások bizonyították, hogy még ezek a hagyományos menedékek is csak ritkán oszlatják el a stresszt. A valódi relaxáció egy ezeket messze meghaladó tapasztalás . Az abszolút relaxációhoz teljesen ébernek kell maradni. Ez a Satyananda Yoga Nidra, a dinamikus alvás állapota. A Satyananda Yoga Nidra egy szisztematikus módszer, amely teljes fizikális, mentális és érzelmi relaxációt hoz létre. A gyakorlat során bár úgy látszik, hogy a gyakorlók alszanak, de a tudatosság egy mélyebb éberségi szinten működik.
A gyakorlat részletes leírását Swami Satyananda Saraswati Yoga Nidra című könyve tartalmazza. (A könyv jelenleg fordítás alatt, angol nyelven kapható. Magyar nyelvű gyakorló jóga nidra cd kapható, megrendelhető a honlapról).

 


Egyéb gyakorlatok

PavanmuktaA Satyananda tradíció a további fontos gyakorlatokkal járult hozzá a Jógához:

A Pavanmuktászana sorozatok, mely az alábbiakat foglalják magukba:

I. resz - Anti-reumatikus gyakorlatok
II. resz - Emesztőrendszert karbantartó gyakorlatok
III. resz - Sakti Bandhák – Energiablokk-oldó gyakorlatok

 

 

 

Mudrák és Bandhák

MudraA mudrák lelki, érzelmi, odaadást segítő és esztétikai gesztusokként vagy viselkedésmódokként jellemezhetők, amelyek által az egyéni prána összekapcsolódik az univerzális vagy kozmikus erővel. A bandháknak az a célja hogy a pránát a test bizonyos területeire zárja és átirányítsa, elősegitve ezzel a spirituális tudatosság felébredését. A mudrák és bandhák fiziológiai és pszichés hatásait kutatások során bizonyították és rendszerezték.

 

 

 

Satkarmák

SatkarmaA satkarmák hat tisztitó gyakorlat-csoportból állnak, amelyek összhangba hozzák a test és a személyiség különböző részeit, elősegítve ezáltal a testi és szellemi tisztulást és egyensúlyt. Ezek részeletes leírását Swami Satyananda Saraswati: Ászana, Pránájáma, Mudra, Bandha című könyve tartalmazza.